De dagindeling van je trouwdag, traditioneel of anders!

Bruiloft Mirage Weddingplanner

Van het ochtendritueel tot het uitspreken van je trouwbelofte: je wil dat je trouwdag tot in de puntjes verzorgd is.

Een goede dagindeling is daarbij essentieel. Hoe jullie de dag indelen is natuurlijk helemaal aan jullie, zolang je het maar goed plant.

Zeker weten dat jullie helemaal zen in dat huwelijksbootje stappen! In deze blog vind je voorbeeldplanningen en tips.

Het allerbelangrijkste is om te weten hoe lang iedereen nodig heeft. De kapster, de visagist, de fotograaf, de ceremoniemeester, de koks, ga zo maar door! Op basis van de tijdsduur van elk onderdeel van de bruiloft begin je met de planning, zo weet je hoeveel tijd je hebt voor de rest van de onderdelen van de bruiloft.

Tijdsduur

stylingOm je op weg te helpen, staan hieronder een aantal voorbeelden van hoe lang onderdelen kunnen duren.

  • Het stylen van het bruidskapsel duurt ongeveer één uur, en het aanbrengen van de make-up zo’n 45 minuten tot 1 uur
  • De tijd die je nodig hebt om de jurk aan te trekken verschilt per jurk. Zijn er veel knopen? Is de stof heel delicaat? Heb je veel accessoires waar je rekening mee moet houden? Vergeet daarnaast niet om tijd in te plannen voor de lingerie, schoenen en sieraden. Weet je nog hoe lang het klaarmaken duurde in de winkel bij de laatste fitting? Reken 30 minuten extra, en je zit zeker goed.

Tip; Neem nog een kleine snack voordat je de deur uitgaat want er is niets vervelender dan een hongergevoel tijdens de ceremonie!

Tip; Aangekomen op de locatie begroeten jullie de gasten en maken jullie je klaar voor het jawoord. Maar hoewel het fijn is om iedereen te zien, heb je na afloop van de ceremonie genoeg tijd om iedereen persoonlijk te begroeten. Laat je daarom niet meeslepen door de gezelligheid en bereid je voor op de ceremonie.

  • De ceremonie duurt gewoonlijk zo’n 45 minuten tot 1 uur. Na afloop zijn er natuurlijk veel mensen die jullie willen feliciteren. Neem de tijd om de eerste felicitaties in ontvangst te nemen.
  • Mocht er na het officiële gedeelte nog een kerkelijke inzegeningzijn, plan dan 2 uur in. Dit is iets wat ruim genomen, maar beter teveel tijd dan te weinig!
  • Reken minimaal één uur voor de fotoshoot. Neem genoeg tijd voor deze reportage want het is hét moment om jullie liefde en looks vast te leggen.

Tip; Ook is het verstandig even een minipauze in te lassen vóór en na de fotoshoot. Een adempauze waarin je even wat kunt eten, drinken en je kunt opfrissen.

Tip; Vaak zeggen we ook tegen bruidsparen: las ’s avonds nog even 20 of 30 minuutjes of desnoods een kwartiertje in voor een tweede shoot

  • Zodra de fotoreportage isdagindeling bruiloft afgelopen is het tijd voor de receptie en de felicitaties. Eindelijk hebben jullie tijd voor de gasten, en kunnen jullie even lekker borrelen. Een receptie duurt gemiddeld 2 uur, en de toost loopt daarna langzaam over in het diner. Als jullie de taart willen aansnijden tijdens de receptie, houd hier dan rekening mee in de planning.
  • Na de receptie en de felicitaties is het tijd voor het diner. Het is een gezellig moment waarbij je ook nog eens lekker kunt eten. Voor jou en je partner is het een fijn moment om even tot rust te komen, en te zitten. Het diner loopt vaak uit, dus zorg voor een ruime planning. Naast het eten zal er namelijk ook tijd zijn voor speeches, Per gang reken je zo’n 30 tot 45 minuten en als je rustig wilt natafelen met taart en koffie, voordat het feest begint, zit je al snel aan de 3 uur.
  • Een gemiddeld feest duurt tussen de 3 en 5 uur. Dit is natuurlijk afhankelijk van het aantal gasten, jullie voorkeuren, en de locatie.

Traditionele dagindeling

De meest traditionele gekozen dagindeling is: aankomst, fotograaf, ontvangst dag gasten, huwelijksvoltrekking, diner, receptie en het feest.

Over het algemeen ziet die er als volgt uit:

  • Bruid en bruidegom maken zich apart van elkaar klaar voor de bruiloft
  • Bruidegom haalt de bruid op (firstlook)
  • Fotoshoot
  • Gasten worden ontvangen op de trouw locatie
  • Trouwen voor de wet
  • Feliciteren en taart
  • Dagactiviteit
  • Dineren
  • Kerkdienst
  • Receptie
  • Feest

De dagindeling kan je op twee manieren beginnen te plannen;

  • Start met de planning aan het einde van de dag. Hoe laat is het feest afgelopen? Bedenk dan hoe lang je wilt of kunt feesten.
  • Je kunt ook uitgaan van het tijdstip van de ceremonie, en dan vanuit dit moment vooruitplannen en terugrekenen.

Tip; Plan in de laatste zes weken voor jullie trouwdag niets in jullie organisatieplanning. Ongetwijfeld is er sprake van uitloop in de organisatie. Het is dan belangrijk dat je rust houdt en niet direct in de stress schiet!

Extra tips voor een complete dagplanning voor je bruiloft

Nu je in grote lijnen weet hoe lang de hoofdzaken van de dag duren, is het tijd voor de puntjes op de i. Er zijn altijd zaken waar je qua tijd ook nog een beetje rekening mee moet houden en die hebben we hieronder nog even voor je op een rij gezet:

  • Houd rekening met de tijd die het kost om van huis naar de ceremonie locatie te gaan, eventueel de reistijd naar de fotolocaties en weer terug naar de plek voor het diner en trouwfeest;
  • Vergeet niet dat wanneer er gasten zijn die niet bij de receptie aanwezig waren, dat ze jullie graag bij aankomst van het feest even willen feliciteren;
  • Zet een paar flexibele tijdstippen vast, zodat je deze als leidraad kunt gebruiken en bespreek deze ook met een paar mensen, bijvoorbeeld je ceremoniemeester;dagindeling bruiloft

Tip; Het belangrijk om een paar momenten te reserveren met je partner tijdens jullie trouwdag. Neem deze op in het draaiboek! Het is zonde als jullie elkaar op jullie eigen bruiloft nauwelijks zien en/of spreken omdat jullie druk aan het praten zijn met alle gasten.

  • Neem voor elk onderdeel iets meer tijd dan je denkt nodig te hebben. Beter tijd over hebben en relaxed zijn tijdens de trouwdag, dan gehaast waardoor je niet optimaal kunt genieten.

Alternatieve dagindelingen

En dan zijn er natuurlijk ook genoeg alternatieven te bedenken, wanneer je niet van de traditionele dagindeling houdt of liever niet de gehele dag in touw bent of juist wil dat er nooit een einde komt aan jullie mooiste trouwdag!

Geen feest!

Een leuk alternatief voor een feest is iets buiten de deur ondernemen. Zo kun je met je gasten gaan varen en dineren, kun je samen een workshop volgen of op een leuke manier een tocht maken door de stad, waarna je met zijn allen naar een restaurant gaat.

Ochtend bruiloft

Zijn jullie echte ochtendmensen, dan kun je de bruiloft ook verschuiven naar het begin van de dag. Je start dan om 8 uur. Iedereen arriveert dan op tijd en na de ceremonie kun je met zijn allen heerlijk ontspannen brunchen met lekkere broodjes, verse sapjes, goede koffie en vers fruit.

  • Klaarmaken bruid en bruidegom
  • Firstlook en Trouwceremonie
  • Uitgebreide lunch of high tea met de gasten (Familie en beste vrienden)
  • Trouwfoto’s maken met foto en videograaf

dagindeling bruiloftWordt je pas echt wakker als de zon onder gaat?

Dan kun je juist gaan voor een avondbruiloft. Je dag hoeft dan pas om 16 uur te starten. Op die manier kunnen jij en je partner nog iets leuks doen gedurende de dag en eventueel al foto's laten maken. Na de huwelijksvoltrekking kun je zo door naar lekker eten en een knalfeest.

  • Klaarmaken bruid en bruidegom
  • Fotoshoot
  • Diner
  • Trouwceremonie
  • Aansnijden bruidstaart
  • Trouwfeest

Voor degene die door willen gaan!

Nee nee, na middernacht is jullie huwelijk nog niet afgelopen! Een 'Morning after Wedding' sluit naadloos aan bij anders trouwen dan gewoonlijk. Zo feesten onze Zweedse noorderburen volgens hun traditie nog een paar uur door. Het voordeel hiervan is dat je extra tijd hebt voor je loved ones. Ga de volgende ochtend lekker met hen ontbijten of brunchen en kijk samen terug op jullie fantastische avond!

Willen jullie het echt anders dan anders?

Plan een verrassingsbruiloft! Jullie gasten zullen sprakeloos zijn. Waarom van tevoren aankondigen dat jullie gaan trouwen? Lok je gasten naar een feest dat jullie zogenaamd vieren voor een andere gelegenheid. Niemand zal verwachten dat jullie hier ineens het ja-woord aan elkaar geven! Je hoeft geen uitnodigingen te versturen, geen antwoord te geven op vragen waar je tijdens de aanloop van je bruiloft waarschijnlijk niet op zit te wachten en anders trouwen dan anders is het zeker! Surprise!

Zal ik je nog iets leuks vertellen? Als je je nu inschrijft voor mijn trouwblog, ontvang je ook nog eens een minidraaiboek helemaal cadeau!

Meld je aan voor de nieuwsbrief