Tafelschikking op jullie bruiloft

hoofdtafel bruidspaar

Wie zit waar?

Organiseer jij een diner op je bruiloft? Dan kan de tafelschikking op jullie bruiloft een belangrijk punt zijn om over na te denken. Wie zit waar en hoe laat je dit weten aan je gasten? Met welke regeltjes kan je rekening houden? En wat houdt een tafelindeling nu precies in?

Als eerste het verschil tussen een tafelindeling & tafelschikking

 

De termen tafelindeling en tafelschikking worden dikwijls door elkaar gehaald:

  • Tafelindeling houdt in: soorten tafels en de plaatsing van de tafels. Meestal wordt dit verzorgd door de trouw locatie, de cateraar of een stylist. Zij weten hoe de ruimte het best ingericht kan worden.
  • Tafelschikking houdt in: het plaatsen van de gasten aan de tafels. Wie zit waar? Dit dien je zelf te regelen. Daarover eerst meer…

Waarom een tafelschikking voor het bruiloftsdiner?

Wil jij dat de gasten op je bruiloft elkaar beter leren kennen? Je krijgt te maken met twee groepen mensen die elkaar niet of minder goed kennen. Een tafelindeling kan daarom erg handig zijn als je wilt dat de gasten gaan mixen met elkaar. Met een tafelschikking kan je meteen rekening houden met mensen die niet naast elkaar willen zitten, bijvoorbeeld omdat ze gescheiden zijn.

Etiquette tafelschikking

Er zijn wat officiële regels qua omgangsvormen en beleefdheid, die je kunt gebruiken bij het bepalen van de tafelschikking voor je bruiloft. Het is leidraad, geen must! Kijk vooral waar jullie en je gasten zich prettig bij voelen en wat het beste past bij jullie gekozen trouwmenu (zie mijn vorige blogs voor meer informatie daarover).

Het bruidspaar?

Het bruidspaar staat natuurlijk in het middelpunt van de belangstelling en mag daarom in het midden van de tafels plaatsnemen. Je kan ervoor kiezen deze twee stoelen extra versieren met bloemen, lint of Mr & Mrs bordjes. Officieel zit de bruid links van de bruidegom. Naast de bruid zit de vader van de bruidegom en naast de bruidegom zit de moeder van de bruid.

Ouders van het bruidspaar

De vader van de bruid en de moeder van de bruidegom zitten tegenover het bruidspaar. Naast de schoonouders nemen de bruidsmeisjes en -jonkers plaats, waarna de rest van de familie, op leeftijd gerangschikt, volgt. Dames en heren wisselen elkaar af en koppels zitten niet naast elkaar. Mix & match! Deze opstelling is het meest makkelijk te realiseren aan 1 lange tafel. Maak jij of vraagt de locatie om een andere tafelindeling, bijvoorbeeld met meerdere losse tafels dan zit aan jullie tafel de ouders van de bruid en bruidegom, aan de dichtbijgelegen tafel de bruidsmeisjes en -jonkers en zo verder.

Dit is een traditionele tafelschikking voor een bruiloft. Als je het niet geheel traditioneel wilt houden,  maar wel hoofdelementen erin wil verwerken, kun je er altijd nog inspiratie uit halen.

TIP! Wanneer jullie een tafelschikking maken, let dan op de leeftijden, interesses en karakters van de gasten. Zorg dat niemand met elkaar botst, zodat iedereen een onbezorgde en leuke avond heeft. Plaats de gasten voor het diner verspreid over de tafels. Zo kunnen ze nieuwe contacten leggen of ze elkaar beter leren kennen. Meestal geeft dit een leuk effect voor het feest van later op de avond.

Hoe maak je de tafelschikking bekend?

Heb je bepaald waar iedereen moet zitten? Dan kun je nu bedenken hoe je die tafelschikking bekend maakt. De naambordjes voor het diner kun je heel origineel verpakken. Het hoeven geen standaard kaartjes te zijn, verwerk bijvoorbeeld je thema of thema kleur erin. Hieronder wat andere ideeën.

Lintjes; Je kunt linten aan de stoelen hangen met daaraan een kaartje. Op het kaartje schrijf je de naam van de gast.

Eetbare tafelschikking; Bij een chocolaterie kun je op plakjes van chocolade de namen van je gasten laten schrijven. Elke gast vindt bij zijn of haar bord een lekker zoet voorafje!

Gebruik het wijnglas; Aan het wijnglas kun je een kaartje hangen met de naam van de desbetreffende gast erop. Of doop de voetjes van de wijnglazen in schoolbordverf. Laat het drogen en schrijf met een krijtje de naam van de gast op het voetje.

Tafelschikking en bedankje; Je kunt de naamkaartjes op tafel zetten in een fotostandaard. Dit kunnen de gasten aan het einde van de dag meenemen naar huis. Of gebruik in plaats van een naamkaartje een foto van jullie en schrijf daar de naam van de gast op.

Flessenpost; Flessenpost is leuk voor een strandthema. Leg op de borden een flesje met daarin een briefje met de naam van de gast. Let er wel op dat de naam goed zichtbaar is.

Tafelindeling in een koffer; Schrijf op elk kaartje het tafelnummer met daaronder de namen van de gasten. Eventueel kun je er leuke foto's bijvoegen voor een nog origineler effect.

Slinger; Je kunt de indeling ook aan een slinger hangen. Een leuke horizontale is prima, maar wat dacht je van de verticale slinger met vlindertjes? Super gaaf, toch!

Spiegel; Met een spiegel kun je je gasten ook op een leuke manier laten weten waar ze moeten gaan zitten. Je kunt er op schrijven, maar je kunt er ook leuke kaarten op plakken. Wat dacht je van dit voorbeeld?

Op een bord; Je kunt natuurlijk ook een krijtbord volkladden.

Tafelschikking voor veel gasten

Maar hoe maak je je gasten duidelijk waar ze moeten gaan zitten als ze met heel veel zijn? Een goede tip is om de tafels uit te tekenen en er bij te schrijven wie waar zitten om de gasten naar hun naam te laten zoeken op de vele tafels. Het is ook handig om de tafelindeling uit te printen en aan je ceremoniemeester te geven. Hij of zij kan helpen als er onduidelijkheid is over de indeling. Een vlug schetsje van een tafel is natuurlijk niet zo charmant om aan de muur te hangen.

Voor de tafelschikking van een grote bruiloft kun je gebruik maken van een escort card table, een tafel met naamkaartjes van je gasten, met daarbij hun tafelnummer. Heel hip in Amerika en ook steeds meer gebruikelijk in Nederland! Wat dacht je van mooie bestekenveloppen. Je kunt er zelfs een leuke persoonlijke boodschap bij doen! Of briefjes met de namen van je gasten aan een vorkje geprikt.

Wisselen van plek

Wil jij meerdere gasten kunnen spreken tijdens het diner? Dan kun je halverwege het diner of na iedere gang iedereen van plaats laten wisselen. Dit kun je doen door tussen de gangen door een spoom te laten serveren in een andere ruimte. Terwijl jullie de spoom drinken kan in de dinerruimte de tafelschikking omgegooid worden. Ook kan je ervoor kiezen om na iedere gang zelf aan een andere tafel plaats te nemen.

Originele tafelindeling op je bruiloft

Hoe richt je de zaal in waar jullie bruiloftsdiner plaats gaat vinden? Je wilt natuurlijk wel dat je tijdens je diner niet alleen kan genieten van het lekkere eten maar ook van een mooi ingerichte zaal. Lees hier alles over een originele tafelindeling op je bruiloft.

Sfeer aan tafel

Wat voor sfeer willen jullie op je bruiloft creëren? Denk daar aan tijdens het kiezen van de locatie. Je kunt gaan voor bijvoorbeeld romantisch, knus, relaxed, trendy of formeel. Een sfeer kun je ook creëren met decoratie. Ga zelf aan de slag of huur een stylist in.

Soort tafel

Je kunt lange, ronde of vierkante tafels gebruiken. Kijk wat het beste bij de sfeer van de bruiloft past. De tafel heeft hier invloed op, omdat je bij elke soort tafel anders tegenover elkaar zit.

TIP! Bij een diner dansant (een diner waar tijdens of na het diner gedanst wordt) moet je wel aan de tafelindeling: er moet ruimte zijn om te dansen. Misschien een dansvloer met alle tafels er omheen? Wees creatief!

Inrichting volgens etiquette

Wil je los van de inrichting het diner helemaal volgens het etiquette boekje laten verlopen of wil je er onderdelen van gebruiken of ben je gewoon nieuwsgierig. Dan komen nu de hoofdpunten!

De tafels; Volgens de etiquette horen de tafels 1,6 meter van elkaar af te staan. Hier staan de stoelen nog tussen. Zo kan iedereen er gemakkelijk tussendoor lopen, maar staan ze ook niet te ver van elkaar af.

Tafelkleed; Het tafelkleed hoort ongeveer 30 centimeter over de rand heen te vallen. Wat voor soort tafelkleed je kiest, is helemaal aan jullie.

Bestek; Vorken horen links van het bord, messen en lepels rechts. Ze liggen op volgorde van gebruik (van buiten naar binnen).

Het bestek wat het eerste gebruikt wordt, ligt het meest rechts, de tweede links daarvan enzovoort. De messen liggen met de snijkant naar het bord toe. Bestek voor het dessert hoort boven het bord.

Glazen; Bedenk eerst welke dranken er geschonken worden. Plaats de benodigde glazen aan de rechterkant van het bord, boven het bestek. Zet de glazen in volgorde van gebruik neer, waarbij de eerste het meest rechts staat. Is er één wijnglas? Plaats deze dan boven het mes van het hoofdgerecht.

En als laatste...

De side plate en het botermesje horen boven de vorken, aan de linkerkant van het bord. Een mooi gevouwen servet mag op het bord. Een dubbelgevouwen servet hoort links van de vorken.

Meld je aan voor de nieuwsbrief