Het bruiloftsdiner! Welke gasten eten mee?

catering-6123609_640

Het is traditie om op je trouwdag een diner te organiseren. Het idee achter het bruiloftsdiner is dat het kersverse bruidspaar hun eerste gezamenlijke maaltijd samen met de gasten nuttigt. Daarom is het diner een speciaal en intiem onderdeel van je bruiloft.

Wie nodig je daarvoor uit? Welke gasten eten mee op het bruiloftsdiner? Meestal zijn alleen de dierbaren erbij en blijft het bij een selecte groep gasten. Soms zie je dat alle receptiegasten mee dineren. Waar kies jij voor? Er zijn veel mogelijkheden voor het diner.

Het aantal genodigden tijdens een bruiloftsdiner.

Het aantal genodigden heeft invloed op de sfeer van het diner. Je kunt gaan voor groots of intiem, formeel of informeel. Bij een groot aantal gasten wordt er vaak gekozen voor een buffet. Op deze manier is er meer keuze qua gerechten. Bij een kleinere groep kun je ook gaan voor een opgediend diner en kan je ook over de tafelschikking nadenken. Hierbij wordt de keuze voor de gerechten bij jullie neergelegd. Het aantal genodigden voor het diner heeft ook weer invloed op de locatie. Voor de kinderen is het verstandig om een speciaal kinderdiner samen te stellen, maar daar hebben we het in mijn vorige blog al uitgebreider over gehad.

Wie nodig je uit voor het bruiloftsdiner?

Wil je dineren met alleen je naasten of kies je ervoor om het diner voor iedereen van de receptie te geven? Het is uiteraard aan jullie. Wil je alleen je dierbaren uitnodigen? Kies dan goed wie je wel uitnodigt en wie niet.

Wees niet bang om een selectie uit de gastenlijst te maken. Het is jullie bruiloft, dus jullie mogen kiezen wie er met jullie mogen dineren. Als je het moeilijk vindt om te kiezen, kun je de gasten uitnodigen die logischerwijs op het diner aanwezig zijn. Denk aan: ouders, zussen, broers, getuigen enzovoorts.

Sommige mensen kunnen het erg persoonlijk opvatten dat ze niet worden uitgenodigd. De meeste bruidsparen vinden het daarom fijn om te zorgen dat ze een goed argument voorhanden hebben als ze ernaar vragen. Let erop dat het een dure aangelegenheid kan worden.

Vind je het toch erg lastig?

Het is een persoonlijke aangelegenheid, maar ik kan je er wel bij helpen. Werk de onderstaande punten door, zo zie in één oogopslag welke gasten er wel en niet mee dineren.

  • Begin met een lijst met de mensen die onmisbaar zijn op jullie grote dag. Bekijk samen met je partner wie dit zijn en neem dat als startpunt.
  • Voeg daarna evt. gasten toe waarvan je in de laatste twee jaar (vrijwillig) dag gast was op hun bruiloft.
  • Als je het gaat om aanhang van gasten is no ring no bring de gouden regel, dit kan je als goed argument gebruiken.
  • Om ongemakkelijke situaties te voorkomen is het handig om gepersonaliseerde uitnodigingen de deur uit te doen.

Is het de aantal genodigden nu al veel groter dan je had gedacht?

Stap 1| Check bij je locatie hoeveel gasten er geplaatst kunnen worden

Stap 2| Bespreek het met je aanstaande

Stap 3| Verdeel de bruiloftsgasten in groepen

Stap 4| Leg je keuze uit

Stap 5| Maak verschil tussen dag- en avondgasten

Do not forget! Het is jullie bruiloft en niet die van de gasten! Voel je absoluut niet verplicht om mensen uit te nodigen, omdat zij verwachten dat ze erbij mogen zijn. Als mensen goed nadenken, dan weten ze diep van binnen wel waarom je de ene persoon wel uitnodigt en de ander niet.

Wanneer begint het bruiloftsdiner?

Welke activiteiten vinden er plaats op jullie trouwdag? Deze factoren hebben invloed op het tijdstip van het diner. Vindt de ceremonie pas laat plaats, dan zal het diner ook wat later zijn. Wanneer de dag wat vroeger begint, kun je misschien een pauze inlassen tussen de ceremonie en het diner. Op deze manier hebben gasten tijd om zich bijvoorbeeld om te kleden. Bij een vol programma kun je ook kiezen voor een lunch. Dit neemt minder tijd in beslag. ‘s Avonds zou je dan wat hapjes kunnen serveren.

Normaal gesproken begint het diner na de receptie/borrel. Je kunt het diner ook vervroegen als daarna het feest plaatsvindt. Anders begint het feest voor de andere gasten erg laat. Je kunt het diner ook gebruiken als een afsluiter van de dag zelf. Hierdoor schuift het feest op of wordt het diner in plaats van een feest gegeven.

Het trouwmenu

Het menu heeft invloed op de sfeer van het diner. Een vijfgangendiner zorgt voor een andere sfeer dan een diner van de barbecue. Bedenk dus goed wat het beste bij de totale sfeer van jullie bruiloft past. Wanneer je met de kok het menu overlegt, houd dan meteen rekening met eventuele diëten van de gasten (of een kindermenu). Je kunt vragen of het mogelijk is om het menu voor te proeven, samen met jouw aanstaande. Zo weet je tenminste zeker dat jullie ervan zullen smullen. Daarnaast kun je ook vaak met de kok of de sommelier de wijnen bij het menu uitkiezen. In mijn vorige blog kan je meer lezen over welke menu’s een leuke toevoeging geven bij jouw gekozen sfeer,

Duur van een bruiloftsdiner

Het soort diner bepaalt de duur van het diner. Een uitgeserveerd gangendiner neemt al meer tijd in beslag dan bijvoorbeeld een BBQ. Al snel neemt een diner twee tot twee en een half uur in beslag.   Houd hier rekening mee in de planning. Je wilt er per slot van rekening toch van genieten!

Wie verwelkomt de diner-gasten?

Het verwelkomen van alle diner-gasten is een hele klus. Deze taak ligt dan ook niet bij het bruidspaar zelf, maar bij de ceremoniemeester of de weddingplanner, wanneer jullie deze ook voor de gehele dag hebben gevraagd. De ceremoniemeester of weddingplanner zorgt ervoor dat alle gasten op de juiste plaats zitten en op een juiste manier worden verwelkomd. Hij of zij kondigt ook de speeches aan en leidt ze in goede banen. Een speech kan natuurlijk niet te lang duren, anders krijgen de andere gasten geen kans om iets leuks te zeggen en wordt het eten koud.

Als er zich problemen voordoen met de timing van het eten of met het verwelkomen van gasten, dan zullen deze problemen ook grotendeels opgelost worden door de ceremoniemeester. Een belangrijke taak dus en een grote last van jullie schouders.

Wie zit waar tijdens het bruiloftsdiner?

Of je nu wel of geen ceremoniemeester of weddingplanner hebt, maak gebruik van een tafelschikking. De tafelschikking op jullie bruiloft kan erg belangrijk zijn. Zeker als het gaat om een formeel diner en een groot aantal gasten of gasten die absoluut niet naast elkaar mogen/kunnen zitten. Het is daarom handig om daar van tevoren al goed over na te denken. Zijn er familieleden die elkaar niet zo lekker liggen? Zitten er singles aan tafel? Dan is het leuk om die bij elkaar te plaatsen - of juist niet.

TIP! Hou mijn wedding blog in de gaten, de eerst volgende ga ik je uitgebreid vertellen over de tafelschikking! Je kan je hier inschrijven.

Wie geeft een speech?

Speeches zijn altijd speciaal en soms emotioneel. Jouw dierbaren vertellen een grappig verhaal over jullie samen of vertellen een aantal lieve dingen waarbij de tranen rijkelijk kunnen vloeien. Tijdens een diner worden vaak een of meerdere speeches gegeven. Deze speeches worden in goede banen geleid door de ceremoniemeester.

Als je graag een speech wilt geven, geef dat dan even door aan de ceremoniemeester. Soms zie je dat het bruidspaar van tevoren zelf aangeeft wie ze graag zien speechen. Zo voorkom je problemen.

Wil je dit in traditionele wijze doorzetten? Dan kun je je aan deze punten houden. Officieel hoort het zo:

  • De eerste speech wordt gegeven door de vader van de bruid
  • De tweede speech wordt gegeven door de vader van de bruidegom
  • Bij verhindering van de vader wordt de speech overgenomen door het oudste mannelijke familielid of de moeder van de bruid
  • Na deze twee speeches kunnen andere gasten een speech houden
  • Als laatste bedankt de bruidegom alle aanwezigen en specifiek de (schoon)ouders en de ceremoniemeester

Een extra leuk bruiloftsdiner?

Een diner hoort lekker losjes te verlopen. Niks ongemakkelijks, maar een lekkere ongedwongen sfeer. Wil je iets extra's tijdens het diner, dan kun je ervoor kiezen om na elke gang van het diner plaatsen te verwisselen. Klinkt dat als muziek in de oren? Doe er dan een schepje bovenop en houd het bruiloftsdiner, dansant.  Zet die muziek maar aan en maak er een feestje van! Een bruiloftsdiner met maatregelen? Dan kan het bruidspaar van tafel naar tafel dansen tussen de gangen door.

Ben je verplicht de leveranciers ook voorzien van eten en drinken op je bruiloft?

Nu je een duidelijker beeld heb welke gasten er mee eten op het bruiloftsdiner, kan je naar het volgende - de leveranciers. Wanneer een leverancier, zoals bijvoorbeeld een trouwfotograaf, gedurende de hele bruiloft aanwezig is, zou het wel zo netjes zijn om deze van een hapje of een drankje te voorzien. De meeste leveranciers hebben dit ook opgenomen in hun overeenkomst.

Wat je goed in je achterhoofd moet houden, is dat de cateraars vaak meer eten maken dan daadwerkelijk op gaat. De leveranciers zouden in principe gewoon mee kunnen eten, zonder dat daar problemen door ontstaan. De meeste foto- en videograven vinden dit ook fijn, zodat ze niets missen en tussendoor nog even een beeld kunnen snappen. Overleg van tevoren wel even goed wanneer het juiste moment is om te pauzeren. Op deze manier voorkom je misverstanden.

In andere gevallen kan het zijn dat de cateraars leveranciers niet mee laten eten, dan betaal je meestal een gereduceerd tarief voor een daghap. Zorg wel dat de maaltijd voedzaam is! Mocht er alsnog voldoende over zijn, kunnen de muzikanten, fotograaf, bloemist etc. altijd nog een vorkje mee prikken. Maak je hier dus niet te druk om, dat is zonde van je mooie trouwdag.

Meld je aan voor de nieuwsbrief